torsdag 26. mars 2015

Hvordan kan vi benytte Facebook til relasjonsbygging?

I dag har mange virksomheter en Facebook-side. Ja, det er fristende å si at de aller fleste virksomheter har en Facebook-side. Men hvor bevisste er virksomhetene på mulighetene som ligger i bruk av Facebook til markedsføring, mersalg, entusiasme rundt virksomheten og til relasjonsbygging? Her er det store variasjoner, og jeg skal se litt nærmere på det i dette blogginnlegget.


Find us on Facebook

Skandiabanken

Skandiabanken benytter Facebook på samme måte som mange andre større banker. De varsler for eksempel om planlagt nedetid i forbindelse med vedlikehold og holder kundene oppdatert på status når nettbanken eller minibanker ikke fungerer. De har ca 40.000 likes eller følgere på Facebook. En bank assosieres ofte med finansielle ord og utrykk som kan være vanskelige å forstå for "folk flest". Folk blir også som regel ganske sure når banktjenester ikke virker, og det skjer jo som kjent rett som det er! For å bøte på det, har Skandiabanken valgt å møte kundene med en folkelig og hyggelig tone. Gjerne med et glimt i øyet. Og det ser ut til å fungere. Som vi ser av innlegget under har de til og med fått 22 likes på en melding som dreier seg om problemer i nettbanken.


Skandiabanken eksempel 1

Den 10. mars lanserte Skandiabanken et nytt design på nettbanken sin. I den forbindelse har de i lengre tid brukt Facebook til å forberede kundene på endringen. Dette er en endring som inneholder risiko for at den nye løsningen ikke fungerer som planlagt, eller at brukerne rett og slett ikke finner fram. Normalt kan en slik endring føre til at sentralbordet blir nedringt av sinte og frustrerte kunder, og mest sannsynlig negativ presseomtale. Selv om de fortsatt har noen misfornøyde kunder som synes alt var bedre før(!), kan det se ut som strategien virket. Legg også merke til bruken av smilefjes og at 158 personer tok seg tid til å like innlegget vist under.


Skandiabanken eksempel 2

Tingvollost

Facebook gir små virksomheter en unik mulighet til å nå ut til eksisterende og nye kunder. Tingvollost et godt eksempel på en virksomhet som har skjønt akkurat det. Tingvollost er et familiedrevet gårdsmeieiri lokalisert øverst på Vestlandet. De har ca 9.000 likes eller følgere på Facebook. Og dette er 9.000 svært engasjerte følgere. Se bare på innlegget under som fikk 108 personer til å trykke liker og hele 314 navneforslag på hva kalven burde hete! 

Tingvollost eksempel 1

Tingvollost bruker Facebook til å fortelle historier om hvordan osten blir til og hvordan de kvalitetssikrer osten. De kommer med lekre matoppskrifter, fristende bilder av ost og informerer om hvor kundene kan møte dem for smaksprøver. I det hele tatt sitter kunden igjen med et solid og godt inntrykk av Tingvollost, og de framstår som kreative og flinke til å engasjere. Det må også kunne sies at over 2.500 visninger av videoen under er imponerende.

Tingvollost eksempel 2

Bua Dekor

En annen liten og spennende virksomhet som har sett verdien i relasjonsbygging på Facebook er Bua Dekor. På den ytterste øde ø i Nord-Trøndelag, altså på Ytterøy, har noen driftige damer startet nettbutikk med håndlagede varer og interiørprodukter. Via blogg, Facebook og Instagram reklamerer de for varene i nettbutikken sin med delikate interiørbilder og fristende vareutvalg. Over 56.000 likes eller følgere har de nå på Facebook, og det er hele 16.000 flere enn Skandiabanken! Da må vi vel kunne snakke om suksess? En suksess som ikke hadde vært mulig uten Facebook, for tradisjonell markedsføring ville vært alt for kostbart for denne type virksomhet for å oppnå tilsvarende popularitet. 



Innlegget over viser et eksempel på hvordan Bua Dekor bruker konkurranser for å skape engasjement og flere nye følgere. Nederst i innlegget ser vi at det er lagt inn 997 kommentarer, og vi kan dermed anta at like mange har deltatt i konkurransen. I tillegg har nesten 800 likt bildet - selv om det ikke var nødvendig for å delta i konkurransen. Bildet er også delt 123 ganger, og på den måten får Bua Dekor spredd informasjon og interesse rundt virksomheten. Vi kan like eller mislike en slik måte å markedsføre seg på på Facebook, men det ser utvilsomt ut til å fungere svært godt i dette kundesegmentet.

SAS

Et selskap som kan vurdere om det finnes bedre måter å utnytte Facebook på er SAS. De skriver "Welcome to the SAS official fanpage!" i Om-feltet på Facebook. Og de kan skilte med imponerende 777.800 likes eller følgere. Men skal vi dømme etter aktiviteten på Facebook-siden, så er ikke alle følgerne i kategorien fans. Se bare på disse tre innleggene fra frustrerte kunder. 


Og det blir ikke spesielt mye bedre når SAS skal informere om at det har kommet snø på Gardermoen. Se innlegg og tilhørende kommentarer under. Ikke mye smilefjes å se her, og vi kan selvfølgelig lure på hvorfor SAS ikke svarer på noen av spørsmålene som stilles.

SAS eksempel 2

Under ser vi et forsøk fra SAS på å skape engasjement hos sine følgere ved å spørre om deres tapas-favoritter. 124 personer har trykket liker, 16 personer har delt innlegget og kun fire personer har tatt seg tid til å svare. Dette er prosentvis meget beskjedne tall ut fra antall følgere, og vi må kunne konkludere med at det er tydelig at SAS ikke har truffet med strategien sin for bruk av Facebook. Hvis de i det hele tatt har en strategi. Eller hva tror du?

SAS eksempel 3

Vil du lese mer om strategier for bruk av sosiale medier anbefaler jeg blogginnlegget Strategi for bruk av sosiale medier - ja, takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar