mandag 9. mars 2015

Twitter er ikke noe for oss - eller?

Ja, vi har hørt om Twitter, men er Twitter noe for oss? I følge Forbes, er fortsatt Facebook større enn Twitter. Likevel skal vi merke oss at Twitter har over 271 millioner aktive brukere, som til sammen tvitrer hele 500 millioner ganger i løpet av en dag! Altså skjer det ting her som kan være lurt å sjekke ut for en bedrift som er i ferd med å ta i bruk sosiale medier.


Forbes sammenliknet Facebook og Twitter i 2014
Forbes sammenliknet Facebook og Twitter i 2014

Hvordan komme i gang?

Denne uka har jeg testet hvordan man kommer i gang på Twitter. Jeg har testet Twitter som privatperson, og det vil jeg anbefale hvis du ikke har erfaring med Twitter fra før. Lærdommen kan du ta med deg hvis dere senere ønsker å etablere bedriften på Twitter. 

Det finnes mange erfarne og ivrige Twitterbrukere i Norge. En av dem er Elin Ørjasæter. Hun er så ivrig at hun har laget to introduksjonsvideoer til Twitter. De må du gjerne ta en titt på. 

Hvem skal du følge?

På Twitter kan du følge hvem som helst. Hvis du vil at de skal følge deg tilbake, bør du sette opp profilen din slik at de skjønner hvem du er og hva du står for. Det kan også være en fordel å ha tvitret noen ganger slik at siden din ikke er helt tom.

Jeg startet med å følge personer jeg kjente fra før og tok det nærmest for gitt at de skulle følge meg tilbake. Men det var det ikke mange som gjorde gitt...! Selv om mange har en Twitterprofil, viser det seg at svært få "vanlige folk" bruker Twitter aktivt og følger opp kontoen sin.

Men jeg fulgte også firma og organisasjoner jeg kunne tenke meg å få nyheter fra. På den måten kan du bygge opp Twitter til å bli din egen "nyhetssending" som serverer skreddersydde nyheter - akkurat for deg. Genialt!

Neste dag våknet jeg til meldinger om at jeg hadde fått flere nye følgere. Jippi! Men nei, de fleste viste seg å være "lugubre" firma som er ute etter å selge tjenestene sine og "lykkejegere". Herved advart!


Twitter som ditt personlige læringsnettverk (PLN)

For å lære hvordan Twitter kan brukes i sosiale medier-sammenheng, begynte jeg å følge personer og selskaper som jeg mente kunne ha tilknytning til og kunnskap om sosiale medier. Et søk på #SoMe (Social Media/Sosiale Medier) gir tusenvis (eller millioner?) av treff. I Norge benytter også mange #Sosialemedier for å markere at de tvitrer om saker med dette temaet. Her er det bare å ta for seg.


Twitterfølgere 1
Jeg begynte litt forsiktig, med å velge medstudenter.
Twitterfølgere 2
Så ble jeg veldig modig og valgte Clara Shih, en medstudent og en "følger" innen #SoMe

Twitterfølgere 3
Flere medstudenter og Nina Furu som tvitrer ofte og bra om #SoMe
Twitterfølgere 4
Flere folk som lever av å publisere diverse artikler om #SoMe
Twitterfølgere 5
Og siste dag la jeg til de som jeg etter en uke hadde oppfattet som "crème de la crème"-ish innen #SoMe


Hva tvitrer man om?

Man kan selvfølgelig tvitre om det man vil. Så ofte man vil. Det kan likevel være greit å se hvordan andre gjør det før man setter i gang for fullt. Hvis man synes andre har skrevet noe bra, kan man retvitre eller legge det inn som favoritt. Vær gjerne hyggelig og del egne erfaringer.

For å bidra med noe selv innen sosiale medier, valgte jeg å ta utgangspunkt i mine blogginnlegg for å tvitre. Jeg hadde lyst til å fortelle Clara Shih at jeg hadde skrevet om hennes teorier i blogginnlegget om forretningsmessig bruk av sosiale medier. Det var jo morsomt at hun tvitret tilbake med et "Takk!".


Clara Shih fanpost

Jeg tvitret også til NextGenTel og Kantega at jeg hadde analysert bloggen deres, men de har ikke svart - ennå...

Finner du gull, setter folk pris på at du gir tilbakemelding om det.

Apotekforeningen feedbackSå skal du velge Twitter? Ja, hvis din Strategi for bruk av Sosiale Medier sier at du skal det. Men mer om det i neste blogginnlegg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar